Annuaire du corps professoral

  • Partager cette page
  • f
  • t
  • i
  • g
  • v
  • m

ICHIKAWA Sabine

e.mail : sabine.ichikawa@essca.fr

FORMATION / EDUCATION

Doctorat en Sciences de Gestion / Doctor of Business Administration
Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales (EHESS)
MBA in International Luxury Brand Management
ESSEC, Paris
Diplôme de Styliste-créateur
ESMOD – Ecole Supérieure des Arts et Technique de la Mode, Paris

RECHERCHE ET ENSEIGNEMENT / RESEARCH AND TEACHING INTERESTS

Thèmes de recherche / Research interests

Analyse de l’industrie de la mode à Shanghai, Fashion industry analysis in Shanghai

Cours enseignés / Teaching interests

Marketing / marketing
Distribution et gestion de marques en Asie / Distribution and brand management in Asia
Comportement du consommateur / Consumer Behaviour
Communication interculturelle / Intercultural communication
Entrepreneuriat / Entrepreneurship
Marché japonais du luxe / Japanese luxury market

PUBLICATIONS / PUBLICATIONS

Articles dans des revues académiques / Papers published in refereed journals

ICHIKAWA S. (2015) Shanghai a fashion system under construction, perspectives chinoises, numéro special industrie de la mode en Chine.
ICHIKAWA S. (2015) Influences japonaises dans les identités et les normes de la mode en Chine, Histoire du vêtement et de la mode.

Actes de colloques / Conference proceedings

ICHIKAWA S., JOURDAIN A. (2015) From craft to Luxury : a comparative approach of France, Japan and China, 17e World Economic History Congress, Kyoto, 3-7 août.
ICHIKAWA S. (2014) From craft to design, or from clothing to fashion ? ESSCA, Shanghai.
ICHIKAWA S. (2014) Le nouveau role de l’artisanat en Chine, Consulat de France, Académie des sciences sociales, Shanghai.
ICHIKAWA S. (2014) The chinese fashion industry, an industry under control : or how to develop a creative industry in a planned economy, Business history conference, Francfort.
ICHIKAWA S. (2014) Fashion branding and sustainability, Fashion & sustainability in the 15th symposium on standardization, Shanghai.
ICHIKAWA S. (2011) Fashion branding, CFDA (Chinese Fashion Design Association), Beijing. Invitee d’honneur.
ICHIKAWA S. (2010) Fashion and capital cities, Humanistic Beijing and World City Construction Symposium, Center of Beijing Studies, Beijing Union University.
ICHIKAWA S. (2019) Nurturing cultural heritage in Japanese and European luxury brands, Beijing symposium on cultural heritage.
ICHIKAWA S. (2019) Licensing, branding, cooperation in Japan and China fashion industry, European Business History Association, université Bocconi, Milan.

PARCOURS PROFESSIONNEL / EMPLOYMENT

Expérience dans l’enseignement supérieur / Academic experience

Enseignante vacataire / Lecturer
ESSCA, Université Paris Est Marne la Vallée, Université de Cergy, Centre Franco-japonais de l’université de Rennes-IAE, Université du Havre, INSEEC Business School, ESC Troyes, Groupe ESG, Groupe ISTEC, IPAG Paris, Université de Wuhan, Universitéé Normale de Shanghai-Business college, Ecole Nationale d’Art Duperré, AUP American University of Paris, ENSAIT Ecole d’ingénieurs textiles.
Activités de conseil en France / Consulting in France
Louis Vuitton, Hermes, L’Oréal, Shiseido, Cacharel
Brand manager
Kenzo
Coordinatrice du style / Style coordinator
Elle Paris, Claude Montana (Tokyo)
Designer
Knitwaves (New York)

 

Last revised: 2016/04/19